tisdag 15 juni 2010

Min plan!

Jag har en plaaaan!!

Vart man en vänder sig så kan man läsa om alla som gått ner 20 kg på en vecka ungefär eller gå från en super tjockis till magrutor över natten. Så står man där och bli lite avundsjuk i smyg, även om man vet att det är totalt fejk. Det står att man ska prova den ena dieten efter den andra. Det är low carbs, No carbs, only carbs, only fat, no fat, low fat, banandieten, äggdieten, kakadieten, bibeldieten eller varför inte lip-clossdieten(Nej det är inget skämt, googla lip gloss diet så får ni se). Ja, det är bara att välja och vraka.

Nja någon av de dieterna ingår inte riktigt i min plan. För vad viktminnsking handlar om är att skapa nya vanor, nya beteenden och slopa de gamla inte fullt så bra vanorna. Jag säger inte att man inte kan gå ner i vikt med dessa dieter men förr eller senare måste man ju börja äta riktigt mat och det är då risken är väldigt stor för att gå upp allt igen, och förmodligen lite till.

Mina dåliga vanor, som ska ändras, är brand annat ätandet av alldeles för mycket godis och kakor och annat sött. Jag äter även alldeles för stora portioner. Och så småäter jag.

Jag äter när jag är glad, när jag är ledsen, när jag är stressad, när jag är uttråkad, när jag är ensam. Ja i stort sätt vilken sinnesstämmning som helst så ''firar'' jag med att stoppa nått i munnen.

det är alltså dessa ovanor, dåliga beteenden jag ska ändra på. Genom aktiva val. Genom att aktivt tänka mig för, när jag känner att sötsuget kommer över mig tillexempel så måste jag koppla på hjärnan och göra ett aktivt val att det faktikst är ganska onödigt med den där chokladkakan.

Min plan är med andra ord att koppla på hjärnan och tänka mig smal, tanke dieten helt enkelt.
Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar